Suplementacja witaminy D – czy jest potrzebna?

Zmęczenie, wypadające włosy, szara cera, częste infekcje, bóle kości i pleców, bóle mięśni, depresja, powolne gojenie ran – to nie lista typowych jesiennych dolegliwości a problemy zdrowotne związane z niedoborem witaminy D w organizmie. Suplementacja witaminy D – czy jest konieczna? Rozstrzygniemy tą kwestię w poniższym artykule.

Suplementacja witaminy D – czy warto?

Zacznijmy do kwestii dlaczego warto jest zadbać o odpowiednią suplementację witaminy D – tą część artykułu polecamy zwłaszcza wszystkim sceptykom, którzy nie są przekonani co do zasadności jej obecności w codziennej diecie.

Pozytywny wpływ witaminy D na organizm można dostrzec dosłownie gołym okiem – wśród jej zasług możemy wymienić m.in.: sprawowanie pieczy nad wchłanianiem wapnia i fosforu, pomoc w kwestii prawidłowego funkcjonowania mięśni i układu odpornościowego. Ponadto uczestniczy ona także w procesie podziału komórek, utrzymaniu zdrowych kości i zębów oraz dba o prawidłowy poziom wapnia. Suplementacja witaminy D jest więc nieunikniona jeśli chcemy cieszyć się pełnią sił i dobry stanem zdrowia przez długie lata.

Jak witamina D przedostaje się do układu krążenia? Za pomocą jednej z dwóch możliwości: wraz z przyjmowanym pożywieniem lub poprzez syntezę skórną pod wpływem promieniowania UV.

I tutaj pojawia się pewien problem – otóż mieszkańcy Polski są dosłownie skazani na niedobór witaminy D (jak pokazują badania AŻ ok. 90% osób w Polsce należy do grupy ryzyka związanej z jej brakiem). Wszystko to przez geograficzne położenie naszego państwa, dlatego jeśli zależy Ci na dobrym samopoczuciu i pięknym wyglądzie zaprzyjaźnij się z tymi 3 słowami – suplementacja witaminy D.

My również chcielibyśmy, by okres od wczesnej wiosny do późnego lata trwał cały rok kalendarzowy jednak nie jest to możliwe. To właśnie w okresie wiosenno-letnim jesteśmy w stanie zapewnić naszemu organizmowi i skórze odpowiednią dawkę witaminy D, a wszystko to dzięki przyjemnym promieniom słońca. Suplementacja witaminy D prosto z natury!

Witamina D – gdzie jej szukać?

Najlepiej w ciepłych promykach słońca, jednak jak sami dobrze wiemy nie zawsze jest to możliwe.

Suplementacja witaminy D nie musi od razu wiązać się z tabletkami – zanim zdecydujesz się na zakup któregoś z dostępnych na rynku suplementów sprawdź w jakich produktach spożywczych znajdziesz jej dawkę:

  • ryby np. łosoś, tuńczyk;
  • kawior;
  • biała fasola;
  • sery żółte oraz twaróg;
  • masło;
  • mleko;
  • grzyby;

Jeśli więc spędzasz zbyt mało czasu w promieniach słońca (lub nie masz w ogóle takiej możliwości), nie spożywasz zalecanej dawki pokarmów bogatych w wit. D, stosujesz blokery z filtrami UV, to należysz do grupy osób które zagrożone są niedoborem tej witaminy. Zgodnie z wytycznymi suplementacja witaminy D w Europie Środkowej powinna wynosić od 800-2000 jednostek witaminy D dziennie. Dotyczy to zwłaszcza kobiet w ciąży, karmiących piersią oraz osób starszych, które szczególnie narażone są na niedobory. Tak więc Polacy, ruszajcie po wit.D!

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *